Strona główna Związek Miast i Gmin Nadnoteckich Aktualności Drogi wodne Rejsy, wydarzenia Szlakiem Noteci Galeria Kontakt
Strona główna Związek Miast i Gmin Nadnoteckich Aktualności Drogi wodne Informator Szlakiem Noteci Galeria Kontakt
Gmina BARCIN Gmina BIAŁE BŁOTA Gmina BIAŁOŚLIWIE Gmina CZARNKÓW Miasto CZARNKÓW Gmina DRAWSKO Miasto i Gmina DREZDENKO Miasto i Gmina KRZYŻ WLKP. Miasto i Gmina NAKŁO NAD NOTECIĄ Gmina NOWA WIEŚ WIELKA Miasto i Gmina PAKOŚĆ Gmina SANTOK Gmina Sicienko Gmina STARE KUROWO Miasto i Gmina UJŚCIE Miasto i Gmina WIELEŃ Gmina ZWIERZYN Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Stowarzyszenie Partnerstwo dla Krajny i Pałuk Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej im.kmdr. Bolesława Romanowskiego w Nakle nad Notecią Powiat Nakielski POWIAT CZARNKOWSKO-TRZCIANECKI Powiat Gorzowski Powiat Pilski

Pierwszy taki transport w historii. Kontenery płyną barką po Wiśle

zobacz wszystkie aktualności

Sześć kontenerów płynie barką z gdańskiego portu w górę Wisły. 150 ton materiałów dla toruńskiego zakładu produkcyjnego trafi na miejsce po niespełna dwóch dniach. Następnie barka zostanie ponownie załadowana - tym razem gotowymi wyrobami - i wróci do Gdańska. Stamtąd towary popłyną w świat.

Z portu morskiego w Gdańsku 6 kwietnia ruszył pilotażowy rejs kontenerowy Dolną Wisłą.

150 ton produktów dla TZMO trafi do Chełmna 8 kwietnia, gdzie po przeładunku na barkę trafi 150 ton gotowych wyrobów toruńskiego przedsiębiorstwa, które Wisłą popłyną do Gdańska.

Samorząd województwa liczy na zainteresowanie biznesu możliwością transportu kontenerów drogą wodną.

To pierwszy taki transport w historii. Zamiast wieźć sześć kontenerów o łącznej masie 150 ton ciężarówkami z Gdańska do Torunia, 6 kwietnia załadowano je w porcie morskim na barkę. 8 kwietnia transport dopłynie do Chełmna, gdzie zostanie przeładowany na tiry, którymi pokonają ostatni odcinek podróży. Tego samego dnia barki zostaną ponownie załadowane produktami eksportowymi i popłyną w dół rzeki do portu morskiego w Gdańsk, gdzie dotrą 9 kwietnia.


Barka przed załadowaniem w gdańskim porcie

Foto: Andrzej Goiński / UMWKP

 

Pilotaż, który ma przyciągnąć biznes

Tak wygląda pilotażowy wiślany rejs komercyjny barki z ładunkiem dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych. Pomysł wykorzystania Wisły jako szlaku komunikacyjnego dla towarów z Gdańska promuje samorząd woj. kujawsko-pomorskiego.


Załadunek barki w gdańskim porcie

Foto: Andrzej Goiński / UMWKP

- 6 kwietnia rozpoczął się pierwszy w historii kontenerowy rejs Dolną Wisłą. (...) Cały projekt został pomyślany tak, by droga wodna została realnie ujęta w łańcuchu dostaw i stanowiła alternatywę dla transportu drogowego przede wszystkim na dłuższym odcinkach pomiędzy miejscami przeładunków - tłumaczy Rafał Modrzewski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Urzędzie Marszałkowskim woj. kujawsko-pomorskiego. Jak dodaje, transport rzeczny może przyczynić się do obniżenia kosztów transportu oraz zmniejszenia emisji CO2 w przypadku towarów niewrażliwych na czas ich transportu. Nakład energii niezbędny na transport ładunków ciężarówkami na odległość 100 km pozwala bowiem barkami przewieźć je na 370 km.


Załadunek barki w gdańskim porcie

Foto: Andrzej Goiński / UMWKP

- Pilotaż przetrze szlak dystrybucji towarów z wykorzystaniem drogi wodnej i mam nadzieję, że spowoduje biznesowe zainteresowanie tego typu operacjami na Dolnej Wiśle - dodaje. Każda barka może bowiem pomieścić tyle towarów, co 84 tiry.


Początek rejsu barki kontenerowej

Foto: Andrzej Goiński / UMWKP

 

Naukowcy na pokładzie

Operatorem rejsu jest spółka VAN Cargo. W pilotażowym rejsie weźmie udział także łódź RZGW w Gdańsku, na której pokładzie znajdą się akademicy z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, których zadaniem będzie sprawdzenie oznakowania nawigacyjnego szlaku, jego przepustowości oraz wskazanie trudnych żeglugowo miejsc.


Ponadto na podstawie tego rejsu określone powinny zostać warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.


Barka kontenerowa w śluzie Przegalina 

Foto: Andrzej Goiński / UMWKP

 

Wisła szansą na rozwój gospodarczy

- Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą - podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki.


Międzynarodowe drogi wodne, o których wspomina samorządowiec, to:


E40 łącząca Bałtyk z Morzem Czarnym;

E70 łącząca Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.


Barka kontenerowa w drodze do Chełmna 

 

Foto: Andrzej Goiński / UMWKP

Relacja filmowa z rejsu: https://youtu.be/wiTKQjGOJV8

 

 

Źródło: https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/pierwszy-taki-transport-w-iii-rp-zamiast-tirem-kontenery-plyna-barke-po-wisle/s3p9e6m